Fietslampjes

Licht op de fiets!

Delftse Post - 27 oktober 2010

De aangekondigde fietsverlichtingsactie door politie Delft, die gepland stond voor de laatste week van oktober, is verplaatst naar de week van 1 tot en met 5 november. In deze eerste week van november zal de politie in de nabijheid van de Delftse scholen voor voortgezet onderwijs de verlichting van fietsers gaan controleren.

Fietsers en bromfietsers zijn de meest kwestbare verkeersdeelnemers en de komende maanden is het eerder donker op straat en vallen deze verkeersdeelnemers vaak minder goed op. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een gewaarschuwd mens telt voor twee! Een bekeuring voor defecte fietsverlichting bedraagt 35 euro. Voor bromfietsverlichting bedraagt de boete 40 euro.

Sinds 1 november 2008 zijn ook losse fietslampjes toegestaan. Het gebruik van losse lampjes is wel aan enkele voorwaarden gebonden. De losse lampjes mogen bevestigd zijn op de fiets óf op het bovenlichaam van de fietser, maar niet op de armen, benen of het hoofd; op de borst moet wit of geel licht gedragen worden en rood licht op de rug; de losse lampjes mogen worden bevestigd op de kleding, op een tas of iets vergelijkbaars; zit er iemand achterop, dan mag die het achterlicht op zijn rug dragen; andere weggebruikers moeten de verlichting voortdurend en zonder onderbreking kunnen zien; de lampjes mogen dus niet knipperen of deels bedekt zijn.

Er worden geen eisen gesteld aan de lichtsterkte van de lampen zolang deze de andere weggebruikers niet verblinden. Meer informatie staat op de internetsite Ik Wil Je Zien.


Fietslampje

Fietsers die met losse lampjes fietsen, maar wel goed zichtbaar zijn, krijgen geen boete van de politie

woensdag 07 november 2007

Een woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen zei woensdag dat de politie lagere prioriteit geeft aan het bekeuren van deze losse verlichting.

Richtlijn

Vorige week nog kwamen de hoofdcommissarissen van politie met een richtlijn die juist tot een strengere aanpak moest leiden. Lampjes die aan kleding of tassen bungelen zouden niet meer worden geaccepteerd. Nu blijkt dat ze worden gedoogd, als de fietser tenminste net zo goed zichtbaar is als met de standaard fietsverlichting.

Best gedaan

"Als mensen hun best hebben gedaan zichtbaar te zijn, kunnen ze wel door de politie worden aangesproken dat ze de juiste verlichting op de fiets moeten aanbrengen, maar krijgen ze geen boete", zei de zegsman. De Raad van Hoofdcommissarissen is teruggekomen op de richtlijn nadat er flinke ophef over was ontstaan. De politiekorpsen reageerden verdeeld.

Verlicht

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken, die over de politie gaat, zei het belangrijker te vinden dat fietsers überhaupt verlicht zijn dan dat ze bekeurd worden voor losse lampjes. Minister Camiel Eurlings van Verkeer liet dinsdag weten dat hij gaat bekijken of de regels iets verruimd kunnen worden. Toen is er "iets in het denken verschoven" bij de commissarissen, aldus de woordvoerder.

Fietsen zonder licht houdt de hoge prioriteit.


Als je maar goed zichtbaar bent

21 januari 2007

Fietsverlichting

De politie in Rotterdam, Den Haag en Utrecht vindt het belangrijker dat fietsers goed zichtbaar zijn, dan dat de fietsverlichting aan alle wettelijke normen voldoet.

"In principe volgt bij een overtreding van de wet een prent", meldt de politie in Rotterdam. "Maar bij iedere bekeuringssituatie hebben individuele politiemensen ruimte om een bekeuring uit te schrijven of te kiezen voor een waarschuwing. Wel of geen bon zal van de situatie ter plekke afhangen."

Wie een lampje heeft dat niet op de juiste plek zit, loopt volgens woordvoerder T. Aling van politiekorps Utrecht wel degelijk de kans op een boete. "Maar de kans dat iemand een boete krijgt omdat hij licht op zijn voorhoofd of zijn arm heeft, is wel wat kleiner dan wanneer iemand helemaal geen licht heeft. Uiteindelijk is zichtbaarheid het belangrijkst."

Een bungelend lampje aan een tas die half onder een jas valt, is niet duidelijk, vinden de woordvoerders. Maar of een lampje knippert of niet, is minder belangrijk.

5 vragen aan de Verkeersdienst

Fietsverlichting. Wat mag nu wel en wat niet? De verkeersdienst werpt licht op de zaak.

1 Hoe moet het volgens de wet eigenlijk?

Verlichting moet vastzitten op je fiets. Zowel voor- als achterop. Zonder licht fietsen levert een bekeuring van 20 euro op. Ongeacht of je voor- of achterlicht of allebei het niet doen.

2 Er zijn ook losse lampjes te koop, die mag je toch ook gebruiken?

Dat mag wel. Maar ook die lampjes moeten stevig vastzitten op je fiets. Je koopt er een houdertje bij om het lampje mee op je fiets te monteren. Dat staat zo in de Voertuigenwet. Ook dat je licht vóór onder je stuur moet zitten en achter ter hoogte van je bagagedrager. Dat heeft te maken met de richting waarin het licht schijnt, met als doel dat je goed zichtbaar bent in het donker en bij slecht weer.

3 Dus geen lampjes aan elastiekjes op je fiets, lampjes op je jas, pet of rugzak?

Elastiekjes is een hele lastige. Als dat elastiek strak om je bagagedrager zit dat je lampje niet beweegt, mag het. Licht op je jas, tas of pet maar niet op je fiets, dat mag niet. Het licht zit dan niet op de aangegeven plek op je fiets en dat is verwarrend voor automobilisten.

4 Lampje op knipperen?

Mag ook niet. Het licht moet ononderbroken zijn.

5 Het is dan wel verwarrend dat de ene agent losser met de wet omgaat dan de andere.

Veel politiemensen vinden het vervelend om iemand te bekeuren die zijn best heeft gedaan om zichtbaar te zijn. Dan zien ze nog wel eens iets door de vingers. Het is ook aan de agent ter plekke om te beoordelen of iemand goed zichtbaar is. Maar als je je boete niet betaalt omdat je in een andere stad wel met een knipperlichtje mag rijden, is dat voor justitie geen argument. Justitie volgt altijd de wet.


Losse fietslampjes zijn niet verboden

Gepubliceerd op woensdag 17 januari 2007 om 18:05
Organisatie: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Diverse media berichten dat losse fietslampjes niet toegestaan zijn. Dit is onjuist. Fietsverlichting mag afneembaar zijn, maar moet op het moment dat men de fiets in het donker gebruikt vast aan de fiets zitten.

Verlichting gemonteerd op kleding en dergelijke geldt op dit moment niet als fietsverlichting. Verkeer en Waterstaat gaat met de politie en het OM bekijken of het uit verkeersveiligheidsoogpunt mogelijk is om andere vormen van verlicht fietsen toe te gaan staan, zoals verlichting die door personen zelf wordt gedragen.

De kleur van de verlichting en de plaats waar deze op de fiets gemonteerd moet zitten is vastgelegd in het Voertuigreglement. De overwegingen hierbij zijn dat voor een goede zichtbaarheid van de fiets de fietsverlichting op de juiste ooghoogte voor de gemiddelde autobestuurder moet zitten om de fiets als zodanig te kunnen herkennen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is bezig met een algehele herziening van het Voertuigreglement waarbij ook de regelgeving over fietsverlichting gemoderniseerd wordt. Verouderde technische eisen zullen daarbij vervangen worden door functionele eisen. Hierdoor wordt het mogelijk verlichting te monteren waarbij gebruik gemaakt wordt van batterijen, LED-lampjes etcetera. Dit geeft de fietsverlichtingsindustrie volledig de vrijheid om de meest geavanceerde techniek in hun producten te gaan verwerken.