- 14 oktober 2004 -
Antwoord op email van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Beste Marc,

Een interessant probleem wordt er in onderstaande mail geschetst. Helaas beschikt de SWOV niet over juridische adviseurs die hierover een oordeel kunnen geven. We raden je dan ook aan contact op te nemen met de ANWB die wel over een juridische afdeling beschikt.

Met vriendelijke groet,

Jolanda Maas

Hoofd Informatie & Communicatie
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV

Postbus 1090
2260 BB Leidschendam
T: 070-317 3315
F: 070-320 1261
I: http://www.swov.nl



flits wrote:

Geachte Mv/Hr,

Met een aanzienlijke groep mensen zijn we al bijna een jaar bezig om ons gelijk te halen bij de Officier van Justitie die naar onze mening nogal wispelturig omgaat met het RVV 1990.
Na een aantal raporten van het SWOV te hebben gelezen omtrent "Veilige en geloofwaardige snelheidslimieten" en " Veiligheid op kruisingen van verkeersaders binnen de bebouwde kom" heb ik wel een aantal argumenten als versterking voor het pleidooi gevonden maar niet echt waar ik naar zocht.
Het geval is als volgt:
Een provinciale weg ligt deels binnen de komgrens waar de maximum snelheid 70km/uur is. Daar waar de provincialeweg een andere weg kruist is de max. snelheid 50km/uur.
Vorig jaar zijn er snelheidscamara's geplaatst maar de bebording werd niet direct mee aangepast. Het regende dus snelheidsovertredingen. Na publiciteit is toen de bebording aangepast aan beide zijden van het kruispunt op identieke wijze. Markant detail is dat officiëel de noordzijde binnen en de zuidzijde buiten de bebouwde kom ligt. Afhankelijk van de nadering van de kruising via de provincialeweg heeft de OvJ nu bepaald dat er wel of niet recht is op een vertragingsafstand van 140 meter. Komende van buiten de bebouwde kom heeft de automobilist hier wel recht op omdat alle sancties zijn geseponeerd ofwel terug betaald. Komende vanuit de zijde die binnen de bebouwde kom ligt zegt de OvJ letterlijk: "Conform de aanwijzing snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers van het College van Procureurs-Generaal is voldaan aan de gewenste afstand tussen het verkeersbord en meetplaats. De bebouwde kom is voor de weggebruiker kenbaar door de plaatsing van het langwerpige blauwe bord dat het begin van de bebouwde kom aanduidt (bord H1 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Reeds door dit bord gaat voor de weggebruiker de verplichting in om zich aan de maximumsnelheid te houden. De officier van justitie is gezien het vorenstaande van mening dat de snelheid zodanig kan worden aangepast dat niet sneller werd gereden dan wettelijk is toegestaan. Dit houdt onder andere in dat de snelheid niet bij de aanduiding (bebording) van de toegestanemaximumsnelheid (pas) verminderd dient te worden, doch dat de toegestane snelheid (minimaal) reeds bereikt dient te zijn bij de aanduiding waarop de toegestane maximumsnelheid aangegeven staat."

Als leek vertaal ik dat dan heel vrij met: "Op de weg waar ik 70km/uur mag moet ik bij het bord 50km/uur dan ook direct 50 rijden omdat ik binnen de bebouwde kom ben!" Afgezien van de gevaarlijke rem akties die onstaat wordt er dus gezegd dat die 140 meter vertragings afstand binnen de bebouwde kom niet van toepassing is. In de mail naar de gemeente (zie bijlage) staat dat er een uitspraak van het OM moet zijn. Helaas weet niemand die te vinden.

Vandaar mijn verzoek, aan u, of u mij kunt verwijzen naar de plaats (liefst met een link) waar de oplossing voor dit absurde verhaal te vinden is. Vele zaken dienen op 27 oktober dus veel tijd is er helaas niet meer.

Hopende dat u ons verder kunt helpen vertrouw ik op een positief antwoord.

Groetjes
Marc

site: http://home.zonnet.nl/flits.n15/



Subject: RE: Snelheidsregime Provincialeweg
From: Arjan Breider
Date: Tue, 12 Oct 2004 10:01:25 +0200
To: 'flits'

Geachte heer Rust,

Wij hebben de bepaling van het Openbaar Ministerie aangaande de 140 meter niet zwart op wit. Deze afstand is ons destijds doorgegeven door de politie. Ik verzoek u contact op te nemen met het Openbaar Ministerie; zij zullen bevestigen dat bij de overgang van een 70 km/u regime naar een 50 km/u regime de afstand van 140 meter wordt toegepast.

Met vriendelijke groet,
Arjan Breider
Beleidsmedewerker Mobiliteit

Gemeente Delft
Wijk en Stadszaken, vakteam Mobiliteit
Postadres: Postbus 340 2600 AH Delft
Bezoekadres: Barabarasteeg 2 (tegenover station Delft)


-----Oorspronkelijk bericht----- Van: flits []
Verzonden: donderdag 7 oktober 2004 14:06
Aan: Arjan Breider
Onderwerp: Re: Snelheidsregime Provincialeweg

Geachte heer Breider,

Zoals u zelf zegt juridisch gezien. Oké is een standpunt dat praktisch niet mogelijk is helaas. De afdoende vertragings afstand is derhalve door Openbaar Ministerie op 140 meter gesteld, en ook toegepast in de zuidelijke richting, schrijft u. Mijn vraag hierop is: "Waar is dat terug te vinden en hoe krijg ik daar een afschrift van" Ik stel me zo voor dat hert een precedent is in een zaak of een uitspraak van het hof waarvan ik kan verwijzen. Met andere woorden:"Waar vindt ik zwart opwit dat het OM die 140 meter heeft vastgesteld en dat dat hier van toepassing is?" Met name het laaste is dus het probleem omdat de OvJ vindt dat die regeling NIET binnen de bebouwde kom van toepassing is terwijl er wel 70km/uur gereden mag worden.

Hopende snel iets te horen.
Marc Rust

----- Original Message ----- From: Arjan Breider
To: 'flits'
Cc: Eric Bavelaar
Sent: Wednesday, October 06, 2004 11:22 AM
Subject: RE: Snelheidsregime Provincialeweg

Geachte heer Rust,

Juridisch gezien dient de automobilist zich reeds ter hoogte van het bord met de snelheidsbeperking (A1) aan de snelheid te houden die op het bord is aangegeven. Zelfs als dit niet het geval is, heeft de automobilist op de Provincialeweg in zuidelijke rijrichting over een afstand van 140 meter de mogelijkheid om de snelheid terug te brengen (van 70 km/u naar 50 km/u) waarna snelheidscontrole plaatsvindt. De afstand van 140 meter is bepaald door het Openbaar Ministerie en is afdoende om de gewenste snelheidsreductie te bewerkstelligen.
In het RVV 1990 is (onder andere) aangegeven welke bebording toegepast kan worden voor het aangeven van een snelheidsregime. De bebording die is toegepast op de Provincialeweg komt overeen met de mogelijkheden die het RVV 1990 aangeeft.
Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geinformeerd.
Met vriendelijke groet,

Arjan Breider
Beleidsmedewerker Mobiliteit

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: flits []
Verzonden: maandag 4 oktober 2004 20:51
Aan: Arjan Breider
Onderwerp: Snelheidsregime Provincialeweg

Geachte heer Breider,

Er van uitgaande dat u dinsdag 5 oktober weer op kantoor bent stuur ik u mijn reactie op uw brief van 30-09-2004 met kenmerk 459437.
Allereerst ben ik blij dat uw constateringen omtrent de bebording overeenkomt met die van mij.
Waar ik echter in de bijeenkomst expliciet om gevraagd heb mis ik in uw brief. Namelijk het recht van de automobilist om, rijdende richting zuid waar 70km/uur gereden mag worden, na het bord 50km/uur op 300 meter vóór de kruising, 140 meter de tijd te hebben om te vertragen van 70 naar 50km/uur. Dit naar aanleiding van de uitspraak van de OvJ in zijn schrijven: "Reeds door dit bord gaat voor de weggebruiker de verplichting in om zich aan de maximumsnelheid van van 50km/uur te houden". Tevens vraag ik om een uitleg met referentie van het RVV 1990.
Aan de andere kant van het kruispunt waar ogenschijnlijk eenzelfde situatie is, 300 meter voor de kruising een A1 bord met 50, heeft de automobilist hier wel recht op.
Tenslotte zijn de borden niet voor niets tegen de rijrichting in verplaatst geworden.
Mocht ik dinsdag niets van u gehoord hebben dan ga ik ervan uit dat u nog niet aanwezig bent en neem ik woensdag contact op met de heer Bavelaar.

Vriendelijke groeten
MJA Rust