DESLIzorg

23 april 2013 - Opnieuw een nieuwe naam voor EPD: Zorginfrastructuur!

Zoals al eerder gezegd: Het zal en moet er komen! De Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) heeft het hele verhaal opnieuw een andere naam gegeven. Op hun website worden vragen over deze nieuwe naam beantwoord.
Ook de overheid heeft een mededeling gedaan hierover. Zij stelt hier dat dit hetzelfde product is.
De VZVZ stelt in 5 feiten vast dat dit niet hetzelfde is . . . . .
Ook de Consumentenbond heeft een mening met voor en nadelen die we u niet willen onthouden.

EPD wordt omgedoopt tot LSP (Landelijk Schakel Punt)

Na alle commotie heeft de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), het hele verhaal een andere naam gegeven. Je kunt je natuurlijk afvragen wat hiervan het nut is maar het lijkt erop dat men van een besmette naam af wil. Er worden regionale schuttingen ingebouwd waar alleen ziekenhuizen overheen kunnen kijken. (?) Het is géén grote database zegt men en technisch goed afgeschermd. Het gaat door een Amerikaans bedrijf gemaakt worden en wij moeten alles maar geloven . . . . Een interview met Edwin Velzel in het AD van 26 november 2012 kunnen wij helaas niet terug vinden op het internet

EPD; is het wel iets waar de patiënt beter van wordt?

Waarom moet er weer een organisatie met een mega database worden opgericht die al onze gegevens bewaard? Het lijkt er op dat de doorstart van het landelijk EPD (Elektronisch Patiënten Dossier), als het aan de verzekeringsmaatschappijen ligt, toch nog gaat komen.
Welliswaar is er al geruime tijd een regionaal EPD wat werkzaam is maar de voordelen zijn nog niet echt duidelijk.

Na het afblazen in 2011, omdat de veiligheid van de informatie niet genoeg gegarandeerd kon worden, hebben een aantal partijen zonder steun van de regering de zaak overgenomen. Of het project nu wel veilig genoeg is? Wie zal het zeggen. Over de kosten, die met dit soort elektronische projecten altijd het veelvuldige worden, zullen we het maar niet hebben.

In 2011 was er in de regionale Zorgvragersraad ook een discussie over dit item. Er werd toen al gesprokken over cliënt verantwoording voor wat betreft de gegevens. Wij hebben toen gemeld dat de patiëntgegevens dan beter in een chipje op het kaartje van de verzekeringsmaatschappij verwerkt kunnen worden. Intussen verstrekken alle zorgverzekeringen zo'n plastic kaartje, alleen nog zonder chip met gegevens!

Voor wie het allemaal nog eens wil nalezen zijn hieronder wat berichten uit de media: